انتظار، ضدّ یأس
دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷ ق.ظ
انتظار، ضدّ یأس
یکی از راههای شناخت چیزی، شناخت ضدّ آن است؛ تا آن جا که گفتهاند: «انمّا تُعرَفُ الأشیاءُ بأضدادها». «جز به ضد، ضد را همی نتوان شناخت». آری؛ قطعاً شناخت ضدّ هر چیز، در شناخت حقیقت آن مؤثر و مفید است.
این قاعده در مورد «انتظار» هم صدق میکند؛ به طوری که برای شناخت انتظار از ضدّ آن کمک میگیرند. در کتاب شریف مکیال المکارم پس از ذکر «تهیّؤ» که از لوازم انتظار است، برای تکمیل آن تعریف، از ضدّش - که یأس میباشد - کمک گرفته شده است.
یأس به معنای ناامیدی، نقطهی مقابل انتظار است که امید در آن موج میزند. اگر انتظار به معنای «انتظار ظهور» باشد، ضدّ آن «یأس از ظهور» میباشد که مفهوم آن کاملاً وجدانی است. امّا بسیاری اوقات انتظار به معنای «انتظار فرج» به کار رفته است که در این صورت ضدّ آن یأس از امداد و کمک الهی میباشد. چنین یأسی از بزرگترین گناهان کبیره به شمار آمده است . برای شناخت معنای دقیق «انتظار فرج» قدری در مورد آن توضیح داده میشود.
یکی از راههای شناخت چیزی، شناخت ضدّ آن است؛ تا آن جا که گفتهاند: «انمّا تُعرَفُ الأشیاءُ بأضدادها». «جز به ضد، ضد را همی نتوان شناخت». آری؛ قطعاً شناخت ضدّ هر چیز، در شناخت حقیقت آن مؤثر و مفید است.
این قاعده در مورد «انتظار» هم صدق میکند؛ به طوری که برای شناخت انتظار از ضدّ آن کمک میگیرند. در کتاب شریف مکیال المکارم پس از ذکر «تهیّؤ» که از لوازم انتظار است، برای تکمیل آن تعریف، از ضدّش - که یأس میباشد - کمک گرفته شده است.
یأس به معنای ناامیدی، نقطهی مقابل انتظار است که امید در آن موج میزند. اگر انتظار به معنای «انتظار ظهور» باشد، ضدّ آن «یأس از ظهور» میباشد که مفهوم آن کاملاً وجدانی است. امّا بسیاری اوقات انتظار به معنای «انتظار فرج» به کار رفته است که در این صورت ضدّ آن یأس از امداد و کمک الهی میباشد. چنین یأسی از بزرگترین گناهان کبیره به شمار آمده است . برای شناخت معنای دقیق «انتظار فرج» قدری در مورد آن توضیح داده میشود.
yabandeh.blog.ir :منبع
۹۴/۰۹/۳۰
این یک نظر آزمایشی است.